فروهر تشویقی بنیانگذار انجمن معتادان گمنام NA و موسسه خیریه تولدی دوباره


فروهر تشویقی بنیانگذار انجمن معتادان گمنام NA و موسسه  خیریه تولدی دوباره

بنیانگذار موسسات خیریه تولد دوباره که به نظر می رسد پشت اسم مستعارش شخصیتی بزرگ، بلند آوازه و با خاطرات و سوابق مدیریتی و علمی سالهایی نه چندان دور نهفته باشد، نویسنده کتاب شرح حال زندگی خود به نام « تولد دوباره » و مولف و مترجم مجموعه کتابهایی است که خوراک نرم افزاری انسانهایی شده که «مایل» اند خود را به زلال رهایی و آزادگی از منجلابی کند که «خود» ی که به «من» و « منیت» و «شیطان» تنزل یافت سهمی بزرگ در گرفتاری بدان داشت و اینک با بازیابی این « خود» درصدد به دوش کشیدن بار تمام مصائبی را داشت که بانیان و مسببان بیشماری پشت سر خود می دید.
فروهر در تبیین انگیزه نوشتن کتابهایش می نویسد:« پس از 25 سال اعتیاد و آلودگی، عاقبت سیر طبیعی این بیماری، مرا به دنبال خود به بیمارستانها، مراکز بازپروری، زندانهاو زندگی در خیابانها کشاند و با آن که در دیار تیره روزان ساکن شده و از امید ها و آرزوهایم درگذشته بودم، ناگهان در نقطه پایانی افق تاریک زندگی ام تصویر روشنی از آغاز و تولدی دیگر هویدا شد»
وی ادامه می دهد:« در طول سالهای اعتیاد، هرگز کسی را ندیده بودم که از اعتیاد رها شده باشد، رهایی به معنای واقعی آن یعنی آزادی و آزادگی. رهایی از هروئین و گرفتاری در دام تریاک. رهایی از تریاک و گرفتاری در دام الکل را دیده بودم. اما من، شما و ایشان و حتی آنها که نمی خواهند بدانند، همگی می دانیم جایگزینی این با آن، مفهومش رهایی و آزادی نیست»
« یکی دو نمونه(مدل) رهایی از مواد مخدر را هم دیده بودم، اما جایگزین آنرا که قدرت طلبی ، افراط در کسب و کار، مال اندوزی، ریاکاری، طمع ورزی و شهوت پرستی بودند نمی پسندیدم. من تشنه آب زلال بودم و تشنه از نوشیدن پساب، نوشیدن پساب جوی اعتیاد با پساب جوی طمع چه تفاوتی دارد؟ من تشنه رهایی از اعتیاد و آنچه که باعث آن شده بود، خودخواهی، خودپسندی، غرور و بی ایمانی بودم. می خواستم از آنها رها شده در راه انسانیت رهسپار شوم. من از داخل لوله و لای زرورق و سوراخ سرنگ و رهانه بطریبه دنبال عشق می گشتم. از گمکرده راهانی بودم که در بار اول بر خوان تقسیم عشق حضور نداشتم. اما آنروز که نقاش بزرگ نقاشی کرد، من هم بودم، این بار بر سر سفره تقسیم عشق منهم حضور داشتم، سهم خود را هم گرفتم. سهم من تولدی دیگر بود؛ آغازی هرچند رایگان که البته حفظ آن بهایی داشت»

«سرانجام همه راهها را آزمایش کردند و بی نتیجه بود، تا آخر کار متوجه شدند که باید جمعیت های بازپروری معتادان تشکیل شود و این جمعیت ها باید توسط کسانی اداره شود که خود روزی گرفتار بوده اند و این تجربه نتیجه بسیار عالی داد»

فروهر می نویسد:« اینجا دیار دیگری است و قوانین دیگری بر آن حکمفرماست. در اینجا خلأ، کمبود، نداری و فقر معنا ندارد. ر بعد چهارم حیات، پیری، دیری، فنا، مرگ و نیستی و بهانه هایی نظیر آب از سرم گذشته ، پیرشده و ... بی معنی  است.
قدرت، توان و انرژی بی کران در دسترس است که نمی توانم، قدرتش را ندارم و از من ساخته نیست را تبدیل به ما می توانیم، ما قدرتش را دارم و از ما ساخته است می کند.
اینجا جایی است که غیر ممکن به ممکن، ترس به ایمان و نفرت به عشق تبدیل می شود. بیماری هولناک پیچیده و لاعلاج اعتیاد به صورت انگیزه ای در جهت سفر به بعد چهارم حیات درمی آید»

فروهر تشویقی اعتقاد دارد اعتیاد به عنوان یکی از مشکلات بشری است که ریشه ی آن را در وابستگی می توان جست ودر واژه(نابسامانی) در افکار، احساسات ، روحیات ، معنویات ، اجتماع و خانواده قرارداد.
فروهر تشویقی مصرف موادمخدر، فحشا، دزدی ، خیانت و جنایت را از نابسامانی در خانواده می داند که تمامی این موارد، آگاه سازی را می طلبد.موسس جمعیت خیریه تولد دوباره با اشاره به نیازهای اجتماعی و رفاهی معتادان خاطرنشان کرد : اگر برنامه های سازمان های مربوطه با برنامه های درمانی و بهبودی هماهنگ نباشد ، نتیجه کار در ارتباط با نیازهای اجتماعی و رفاهی معتادان مطلوب نخواهد بود.
Forouhar Tashvighi, founder of Narcotics Anonymous in Iran
انجمن معتادان گمنام(NA)(Narcotics Anonymous)

NGOList _ Website_May2008 - United Nations Office on Drugs

هیچ نظری موجود نیست: