وثوقی: فرق نمی‌کند در نقش يک معتاد باشم يا يک آدم کلاسيک


بهروز وثوقی

بهروز وثوقی با رادیو فردا در مورد نقشی که در فیلم «فصل کرگدن» بازی کرده، سخن گفته است. تورج اصلانی فيلمبردار ايرانی، جايزه بهترين فيلمبرداری شصتمين دوره جشنواره سينمايی سن سباستين اسپانيا را برای این فيلم بدست آورد.
 آقای بهروز وثوقی! فيلم سينمايی «فصل کرگدن» پس از نمايش اول در جشنواره جهانی تورنتو در کانادا برای نمايش دوم به فستيوال سن سباستين در اسپانيا راه يافت. پيش از اين که به نقش و نگاه شما به اين فيلم بپردازيم لطفا از درون مايه و حال و هوای اين فيلم برای ما بيشتر توضيح دهيد.

اين فيلم يک فيلم شاعرانه است که بهمن قبادی به من پيشنهاد کرد و من خوشحال شدم که با هم اين کار را انجام دهيم. با توجه به اين که کار بهمن قبادی را همه می‌شناسند و همه ديده اند به خصوص خودم که خيلی علاقمند بودم به نوع کارش.


به همين دليل افتخار نصيبم شد که در اين فيلم بازی کنم. خوشبختانه فيلم خوبی هم درآمد و تعجبی هم نداشت چون بهمن قبادی بسيار وسواسی است و اين فيلم حدود دو سال و نيم طول کشيده تا آماده شده است.


اين فيلم با اسقبال خوبی در تورنتو روبرو شد هم از طرف ايرانی‌ها و هم از طرف خارجی‌هايی که آنجا بودند و اميدوارم فستيوال‌های بعدی هم موفقيت برای بهمن قبادی به همراه داشته باشد. من مطمئنم که اين فيلم بسيار موفق خواهد بود.

بهروز وثوقی در فصل کرگدن
​​
آقای بهروز وثوقی! شما در فيلم شاعرانه فصل کرگدن در نقش شاعری ظاهر شديد که در جستجوی گذشته ای است که از دست داده است؟


شاعری که به هر دليلی ۳۵ سال زندان بوده و حالا از زندان بيرون آمده و دنبال زندگيش و به دنبال زن و بچه‌اش می‌گردد و با مسايلی در اين راه روبرو می‌شود.


آقای وثوقی! دراولين گفت‌وگويی که راديو فردا با شما درباره همين فيلم داشت شما گفتيد از بازی در اين فيلم پس از ۳۳ سال دوری از سينما راضی هستيد. اين احساس شما به خاطر نقش متفاوتی است که برعهده داشتيد يا موارد ديگری؟


دراين سی و چند سال که من در غربت هستم پيشنهاد های زيادی اعم از فيلم ايرانی و فيلم خارجی داشتم. اوايل کارهايی هم انجام دادم اما ديدم چيزی نيست که مرا راضی کند و کار را رها کردم. در طول اين مدت پيشنهادهايی مطرح شد اما چيزهايی نبود که من می‌خواستم پس وارد کار نشدم چون معتقد بودم اگر گذشته ام گذشته درستی است با کارهای کوچک نمی‌توانم چيزی به آن اضافه کنم و اگر قرار است کار جديدی انجام دهم اگر بهتر از کارهای گذشته نيست حداقل در سطح آنها باشد.


خوشبختانه بعد از ديداری که چهار سال پيش با بهمن قبادی داشتم به من گفت هميشه دلم می‌خواسته با هم کار بکنيم من هم گفتم بدم نمی‌آيد. او چند خط داستانی داشت که برايم تعريف کرد و من اين داستان را پسنديدم. بهمن قبادی گفت روی اين داستان کار می‌کنم و بعد از مدتی تلفن کرد و گفت ما آماده ايم. من هم رفتم و کار را شروع کردم.


داستان بسيار گيرا است و من خيلی پسنديدم و بهمن خيلی زحمت کشيده چون فيلم بسيار سختی بوده به خصوص که در زمستان اتفاق می‌افتاده و در يک کشور خارجی مثل ترکيه. می‌دانيد امکاناتی که آدم درکشور خودش برای کار دارد در خارج از کشور اين طور نيست و کار مشکل‌تر است ولی با همه اينها فيلم موفق است.


فرو رفتن در نقش يک شاعر برای شما دراين فيلم چگونه بوده است؟


من يک بازيگرم و اگر به گذشته من نگاه کنيد نقش‌های متفاوتی بازی کردم، فرق نمی‌کند يک معتاد باشد يا يک آدم کلاسيک. يک بازيگر می‌تواند نقش‌های مختلف داشته باشد و من هميشه دنبال يک کار تازه بودم.


وقتی اين کار پيشنهاد شد از نظر سنی هم به من می‌خورد به همين دليل استقبال کردم از پيشنهاد بهمن و خيلی خوشحالم از اين کار. البته من نمی‌توانم بگويم چقدر دراين کار موفق هستم و تماشاگر بايد بگويد من دراين نقش چقدر موفق بوده ام.


آقای وثوقی! در گفت‌وگوهای سالهای اخير با راديو فردا شما همواره بر مردم ايران تاکيد می‌کرديد و آنها را داور نهايی کارهايتان می‌دانستيد. حال که اين فيلم در ايران به نمايش درنمی‌آيد چه احساسی داريد و آيا شما و آقای بهمن قبادی طرحی داريد که فيلم فصل کرگدن به معرض ديد مردم ايران هم برسد؟


با بهمن قبادی که صحبت می‌کرديم فکر می‌کرديم اين فيلم به هر صورت به ايران خواهد رفت و بلاخره دی وی دی آن در ايران دست به دست خواهد گشت. بهمن قبادی فکر کرده بود چيزی را ضبط کند حالا يا با من و يا تنها و با مردم صحبت کند و بگويد مردم چطور می‌توانند از اين فيلم حمايت کنند و اين حمايت‌ها باعث شود ما بنيادی را در خارج به وجود بياوريم که بتواند فيلمسازی را شروع کند و به جوان‌هايی که دلشان می‌خواهد فيلمساز شوند  از نظر مالی کمکی کند.


بهمن قبادی درباره اين مسئله طی هفته‌های آينده صحبت خواهد کرد و مردم آگاه خواهند شد. قاضی اصلی هميشه مردم هستند به خصوص مردم ايران آن قدر باهوش و شريف هستند که من هميشه مديون آنها بودم و تا همين الان هم مرا سرپا نگهداشتند.


فيلم فصل کرگدن در آغاز در کدام کشورها اکران می‌شود؟


از اواخر اکتبر در سراسر ترکيه اکران می‌شود چون چند هنرپيشه ترک در آن بازی می‌کنند و موقعيتی است تا مردم ترکيه کار آنها را ببينند. بعد بلافاصله در اروپا به خاطر بازی خانم مونيکا بلچی اکران خواهد شد و همچنين يک پخش کننده معتبر آمريکايی اکران آن را برعهده گرفته و فکر می‌کنم طی يکی دو ماه آينده در آمريکا هم پخش شود.


از خانم مونيکا بلوچی، بازيگر سرشناس سينمای ايتاليا و فرانسه ياد کرديد که در فيلم فصل کرگدن نقش مقابل شما را بازی می‌کند. او در اين فيلم برای اولين بار نقش يک زن ايرانی را بازی می‌کند. گفته می‌شود در تئاتر و سينما دو بازيگری که مقابل هم ايفای نقش می‌کنند می‌توانند نقش يکديگر را تکميل کنند. آيا در فيلم فصل کرگدن ميان شما و مونيکا بلوچی چنين رابطه‌ای برقرار بود؟


بله او علاوه بر زيبايی که دارد بازيگر بسيار خوبی هم هست و يکی از دلايلی که در اروپا ستاره معروفی است هم به دليل زيبايی است و هم تواناييش در بازيگری. در اين فيلم هم با اين که نقش يک زن ايرانی را بازی می‌کند خيلی درنقش موفق است و من خيلی خوشحالم دراين فيلم کنار او بودم.


البته آقای وثوقی شما پيش از اين هم با بازيگران خارجی در برخی فيلم‌ها ظاهر شده بوديد؟


بله، درست است اگر خاطرتان باشد در فيلم «کاروان‌ها» با آنتونی کويين و خانم جنيفر اونيل بازی کرديم و هر کدام جای خود را دارد. من فکر می‌کنم خانم بلوچی در فيلم فصل کرگدن بهمن قبادی خيلی خيلی موفق است.


برنامه‌های بعدی شما چيست؟


چند تا پيشنهاد بود که داستانهايش را خواندم اما خوشم نيامد اما يکی دو پيشنهاد هم دارم که روی آن مطالعه می‌کنم نه به اين خاطر که بعد از اين بايد بيشتر مواظب باشم چون من هميشه مواظب کارم بودم و سعی کردم هميشه درست انتخاب کنم. اگر گاهی هم اشتباهی شده خوب همه انسانها گاهی اشتباه می‌کنند. من سعی می‌کنم کاری را انتخاب کنم که ارزش داشته باشد بعد از اين همه سال در آن کار کنم و مردم از کارم خوشحال باشند و راضی. 
در اتباط با نقش معتاد در جامعه بهروز وثوقی معتاد است اعتیاد در بین هنرمندان وورزشکاران اعتیاد پور عرب پور عرب معتاد به مواد مخدر است هنرمندان معتاد به مواد مخدر در جمهوری اسلامی اعتیاد و  نقش معتاد در جامعه معتادان بر پرده سینما  

هیچ نظری موجود نیست: